Sattumatutkijan ylöspanemia Liberaali yhteiskunta on ihmisen yhteiskunta!

Liike Nyt - populistista höttöä

Populismille on ominaista esittää väitteitä, joiden todenperäisyys on vähän sinne päin, ja antaa sitten ymmärtää väitteen esittäjällä olevan ratkaisu  ongelmaan. Menetelmä on osoittanut tehokkuutensa kautta maailmanhistorian. Suomessa uusin populistinen kehitelmä on kokoomuksesta suuren mediakohun saattelema eronneen Hjallis Harkimon kumppaneineen perustama Liike Nyt. Sen nettisivulla esitetään väite: "Ihmiset ovat kyllästyneitä politiikkaan. Ei ihme. Poliitikot eivät pidä lupauksiaan. Keskustelu on sekavaa ja päätöksenteko on vaikeaa. Ihmisistä tuntuu, että he eivät voi vaikuttaa itseään koskeviin päätöksiin." Väite uppoaa hyvin ns. suureen massaan, sen verran yleinen näkemys on. Mutta se on vain pidemmin ilmaistuna samanlaista kuin "rosvot kiinni", "kyllä kansa tietää", "America first"... Se on höttöä. Sitä paitsi siinä ei ole mitään uutta. Tyytymättömyys politiikkaan on yhtä vanhaa kuin politiikka.

Päivän Helsingin Sanomissa Harkimo ja toinen Liike Nyt -ryhmän perustajista, Mikael Jungner esittävät, että ideologiat pitäisi politiikassa laittaa sivummalle, koska ne haittaavat päätöksentekoa. Eivät haittaa. Ideologia on joustava liima, joka pitää kohtuullisessa määrin samasta viiteryhmästä valitut edustajat yhdessä, ja jonka olemassaolo on äänestäjän kuluttajansuojan kannalta merkittävää, vaikka ei takaakaan sinällään edustajan toimintaa kaikissa tilanteissa. Ajatus 200:sta kansanedustajasta, joilla ei ole minkäänlaista ideologiaa, on tolkuton.

Nettisivuillaan Liike Nyt asettaa päämääräksi tehdä ratkaisuja, jotka perustuvat enemmän asiantuntemukseen ja Suomen etuun. Tämäkin on samaa mantraa, jota kaikki muutkin jauhavat. Asiantuntijoita kuullaan jo nyt kaikissa keskeisissä lainsäädännön vaiheissa. Kansakunnan etu puolestaan on Machiavellilta peräisin oleva sekä vallassaolijoiden että valtaan pyrkivien perusabstraktio.

Liike peräänkuuluttaa kansalaisten kuulemista muulloinkin kuin vaaleissa. Kuuleminen on tarkoitus toteuttaa somessa suoritettavilla äänestyksillä aiheista, jotka liike määrittelee. Torikokouksen makua, mutta onneksi Suomi on maa, jossa voi vapaasti sanoa, että tälläkään keisariksi pyrkivällä ei ole vaatteita.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän KariKallio1 kuva
Kari Kallio

"Liike peräänkuuluttaa kansalaisten kuulemista muulloinkin kuin vaaleissa. Kuuleminen on tarkoitus toteuttaa somessa suoritettavilla äänestyksillä aiheista, jotka liike määrittelee. Torikokouksen makua, mutta onneksi Suomi on maa, jossa voi vapaasti sanoa, että tälläkään keisariksi pyrkivällä ei ole vaatteita."

Kokoomus yritti muutama vuosi samalla teemalla eli Korva-kampanjalla todistella, että se oikeasti muka kuuntelee kansaa. Luulen, että Korva-kampanja oli mainostoimiston keksintö, ja siksi se vaipui unholaan kuten Jungnerin SDP:lle lanseeraama Rakkaus-teemakin.
Jopa lenkkimakkaran kampanjoinnissa on ymmärtääkseni jotakin rehellisempää kuin politiikan markkinoinnissa! Ai ette usko... no minäpä kerron. Markkinoilla oli vuosia muuan lenkkimakkara, joka oli ylivoimasesti suosituin siksi, että se oli vuosia väittänyt mainoksissaan, että sen teossa ei sitten lihaa säästelty. Totuus taisi olla kuitenkin toinen. Nykykuluttaja on kriittisempi - se epäilee.
Nykyihmiset arvostavat laatua ja tässäpä kilpaileva tuote huomasi pätemisen paikan! Se julisti isänmaallisesti, että heidän lenkissään oli vain kotimaista lihaa eikä lainkaan fosfaatteja, natriumglutamaattia, kamaraa tai mekaanisesti eroteltua lihaa. Lihapitoisuudenkin sanottiin olevan 77 prosenttia, kun siinä vanhassa suosikissa vain 44! Haastaja otti oman arvionsa mukaan viidessä viikossa noin viidenneksen lenkkimakkaroiden markkinaosuudesta. Eikä se tapahtunut kilpailemalla halvemmalla hinnalla, vaan korkeammalla hinnalla ja laadulla. Tämä tapahtui viisi vuotta sitten, mutta päivittäistavaroiden keskinäisissä taisteluissa pitää valloittaa paikkansa auringossa joka päivä, joten väittämien pitää olla jatkossakin rehellisiä ja aitoja - toisin kuin politiikassa, jossa meitä voi alinomaa juksata kuinka huvittaa.
Luotan siis enemmän lenkkimakkaramainontaan kuin polittisiin kampanjoihin! mot!

Toimituksen poiminnat